söndag 26 april 2009

Vecka 17

Måndag.

Blev det en tur till Sorteringscentralen med en lastning skräp.


Efter fikat åkte vi och montera en luft-luftvärmepump. Då var de nära att det blev en speciallösning om även tillfällig, vi trodde att vi inte hade med oss dämpningsklossarna till utedelen, så jag fick i uppdrag att försöka fixa det tillfällig med ett andra klossar så vi kunde köra tillfällig. De jag fick göra var att borra två hål och skriva fast de tillfälliga klossarna, eftersom de inte gick så bra gick jag och leta skriv i bilen, när jag lyfte på en back med grejer låg de en påse med rätt klossar. BINGO!


Efter installationen blev det en kort service uppdrag och byta kretskort i en annan luft-luftpump.


Tisdag

Dagen började med att jag fick lasta släpet med pallar som skulle köras till Ahsell. Här blev Mr Handledare vist lite impad. När jag lastat 3 st pallar kom jag på att så här får man ju inte med några allas, så jag ställde dom på högkant istället vilket innebar att vi fick med oss många fler och stabilt blev det. En annan vinst med detta var att jag slapp lyfta så högt, alla blev på samma höjd vilket gjorde att operationen gick lättare.


Efter detta så blev de riktning Mora-Orsa och byta fläktmotorer i två innerdelar, det som var felet var att dom lät mycket i innerdelen. Detta blev pga att tillverkarna snålade in på motorerna och började med glidlager istället för kullager vilket har slutat i att motorerna har börjat låta efter ett par år. Här fick jag vara med om två ytterligheter en fläkt gick jätte enkelt att byta och andra fick vi demolera hela innerdelen för att komma åt motorn.


Efter Orsa blev det Mora och besök på VentNytt Mässa och gratis Lunch.


Vidare sedan till 2 säljbesök en som skulle köpa en bergvärmepump och installera själv och en som skulle ha en luft-luftvärmepump till stugan.


Onsdag

Åkte jag med en av elektrikerna och ordnade elen till värmepumpen från i måndags.

Efterlunch var jag på egna service uppdrag dels felsöka en luft-luftpump, där diagnosen blev kass fläktmotor och fylla på etanol i fyra värmepumpsanläggningar.


Torsdag

Heldag som elektriker. Var till Gulleråsen och gjorde klart Eljobben där, jag blev hyfsat chockad att jobbet tog hela dagen, trots att vi jobba hela dagen, dock blev de en resa tillbaka till Rättvik eftersom borren (1,4meter) var för kort väggen var omkring 1,6meter.


Snygg dragning istället för att dra kabeln på panelen drog vi den under en lockpanel vilket gjorde att det blev mycket snyggare.


Fredag

Dagen började med ett kundbesök i Östbjörka och resten av dagen blev det bloggning om LIAn istället för mässan och massa bilåkande. Kommer få det i morgon i stället då vi ska till Trollnäs, och öppet hus oss en som har ett Soltak sedan några timmar på Mässan i Falun.

Inga kommentarer: