söndag 31 maj 2009

Blogg

25 Maj

Blev hämtat av Hans och började veckan med att leverera en Vatten-Vätska värmepump till en av Varma rums kunder.

Efter fikat åkte jag ut på en (egen) Nöjd kund service som gick bra sedan vidare ner på kontoret och jobba lite med ett protokoll samt en rapport till Solprojekt 1.

26 maj -09

Blev det en egen service i Leksand på väg till kontoret, en efterfyllning på kontrollerade allmänstatusen på anläggningen med efter mitt protokoll från gårdagen. Där jag upptäkte att jag missat några punkter som jag nu har lagt till.

Vid 10 tiden väntade vi att skolan skulle komma på besök, men klockan gick och ingen från skolan kom vid halv 11 började vi efterlysa henne.

Vi ringde först till skolan inget svar sedan till klassläraren när vi fått tag på honom ringde hon som skulle kommer efter lunch.

Så då åkte jag till Enåbadet och kolla på deras solvärmeanläggning. Kortfattat en massa rör hit och dit efter en timme där åkte jag tillbaka till kontoret och käka lunch. Då kom läraren från skolan, en av de lärare som jag knappt sätt eftersom hon bara jobbat ett år och inte haft de jag läst i år. Det gick bra en då. Någon timme gick åt till detta och sedan fick jag åka lite ärenden och lämna offerter.

27 maj 09

Fick hämta lite grejer på vägen till Rättvik. En brunn och lite plåtar till våra luft-luft installationer.

Resten av dagen ägnades åt Solprojekt 1 som i det hela blev klart med rapport och allt.

28 maj 09

Frukost möte/kurs om ROT-avdraget, man kan ju sammanfatta det med att dom verkar lyckas krångla till det rejält. Men de återstår att se om de kommer att fungera.

Resten av dagen var jag med och borra för bergvärme kul att se hur det går till.

Det blev ett litet service jobb, en X15 som hade fått reda på hade läkt vatten. Vilket var halva sanningen, det vattnet som fanns där hade kommit från en anordning för att kyla bort värmen från elektroniken. Det innebar att de ”bara” var kondens som kommit på fel ställe.

29 maj 09

Idag blev det först en efterfyllnadsservice och sedan resa mot Mora och Gesunda där vi installera en Luft-Luft värmepump med en ny innerdel som kan kasta luften längre bort genom en turboeffekt.

Här var vi med om något ”kul”. Vi skulle dra elkabeln till värmepumpen via vinden hade vi tänk. När vi tog bort kåpan på elcentralen såg vi ett tomt elrör, bra det använder vi. Så upp på vinden och rota bland sågspånen. Hitta var el-centralen var men inget tomt rör. Efter grejat där en stund så drog vi ut fjädern ur röret. Då upptäckte elektrikern att den var kall! Alltså måste den vara där de är kallt dvs inte på vinden. I källaren? Då tänkte jag inte har vi någon källare där, hade vi inte heller men däremot en öppen grund. Se där dit gick elröret.

Inga kommentarer: